Kalvot auki -lihaskasvulle tietä

PhotoGrid_1411657002365

Syksyistä torstai iltaa kaikille. Mulla on edelleen tää torstai sellanen päivä, jolloin menen töihin iltavuoroon, eli on mahdollisuus hoitaa juoksevia asioita aamupäivällä. Täksi aamuksi olin varannut ajan hierojalle ja luvassa oli kalvojen avaus jaloista. Jokainen joka on kyseisessä operaatiossa ikinä käynyt, tietää mistä puhun.

Vaikka mua oli peloteltu kalvojen avaamisesta ja siitä kuinka kipeää se tekee, niin mä vaan mietin että hah -oon synnyttänyt kahdesti, kyllä mä nyt yhet kalvot kestän availla. Sinne mä astelin hierojalle siinä uskossa että pääsen rentoutumaan ja nauttimaan seuraavan tunnin ajan. Tunti omaa aikaa -mä mietin. Eipä se ihan niin mennyt, kun muistan huokailleeni hierojalle että ”tää on karseempaa ku synnyttäminen!!!” Ensimmäiset vedot ja painallukset siis sattui aivan piiip paljon, kunnes jalat lämpenivät kunnolla ja alkoivat tottua käsittelyyn. Sit loppu oli ihan pala kakkua. Mutta heti taas kun siirryttiin uuteen lihasryhmään, niin purin jo valmiiksi hampaita yhteen.. Mietin mielessäni vaan että ”mä haluun isommat reidet, mä haluun isommat reidet…”  ..mm. sen takia siellä kävin, että lihaksilla olisi nyt taas enemmän tilaa kasvaa. Hieroja kävi kalvot läpi siis taka,- ja etureisistä, pohkeista ja pakaroista, sit jalkapohjat ja lopuksi venytettiin lonkankoukistajat ja pakarat.

Mulla on siis pitkään ollut jumeja ja tiukkuutta joka puolella kroppaa, joka vaikeuttaa mun treenaamista. Polvet kipeilee ja lantio ei ojennu. Pakarat kramppaa ja takareidet on kireällä. En pääse kunnolla kyykkyyn, saati sitten kyykystä ylös. Joku saattaa muistaa kuinka dieetillä valittelin polvikivuista…no nekin saattaapi johtua kaikki vaan noiden lihaskalvojen kireydestä. Sain sit ylemmältä taholta kehotteen, tai ennemminkin käskyn käydä avaamassa lihaskalvot jaloista ja ensiviikolla jatketaan ylökropasta. Välillä pyöritän masentuneena päätä ja ajattelen että hmm… mikäs mä muka liikunnan ammattilainen oon, ku en huolehdi omasta kehonhuollosta niinku pitäisi? Selkää sietäisin saada, ku oon laiminlyönyt oman kehonhuoltoni näin pahasti.

Eilen oli olkapää treenit malmilla, huh huh taas :)

Eilen oli olkapää treenit malmilla, huh huh taas :)

”Lihaskalvot ympäröivät lihaksia ja rajaavat lihasryhmiä toisistaan. Kalvot vaikuttavat koordinaatioon, voimaan ja liikkeiden hallintaan. Kalvot ovat joustavia luonnostaan, mutta liian yksipuolinen treeni voi tehdä niistä kireät. Jos vahvistaa vain entisestään vahvoja, kireyteen taipuvaisia lihaksia, niin kroppa menee varmasti tukkoon.
Myös lihaksen aineenvaihdunta heikkenee, jos lihaskalvot ovat kireät. Lihas ei toimi eikä palaudu kunnolla. Samalla lihaksen kasvukin häiriintyy”

Kun kalvot oli avattu ja jalat oli tottuneet käsittelyyn, olo oli mahtava ja jalat ihan turvoksissa. Huomasin eroa entiseen ja hahmotin jopa pienen lohkon etureidessä. Ihan pienen ;) Tossa polven yläpuolella :D Ihan mahtava fiilis! Ehdottomasti suosittelen jokaiselle hehostaan huoltapitävälle, vaikka se aluksi tekikin kipeää! Kyllä kannattaa! Mielenkiinnolla jään odottamaan tulevaa, tätä kehitystä ei voi meinaa pysäyttää nyt mikään!

PhotoGrid_1411658336879

Negatiivinen voi olla myös hyvää

PhotoGrid_1411310332147

 

HUONOA:

Monesti täällä netissä pyöriessäni luen avautumisia lajista fitness, enkä ole viitsinyt kommentoida. Jokaisella saa olla omat mielipiteet, mutta musta on kurjaa että lajia vähätellään näin paljon ja puhutaan negatiiviseen sävyyn kilpailijoista. Etenkin näin kisojen alla.. Jokaisella toki saa olla oma mielipide, mutta järkeä saa käyttää ja kannattaa miettiä mitä kaikkea alkaa täällä netissä puimaan, varsinkin jos et satu olemaan alan asiantuntija tai omaa henkilökohtaisesti kokemusta lajista. Ettei sit jälkeenpäin tartte selitellä, että ”en mä sitä noin tarkottanu, ilmaisin itseni väärin, kirjoitin huonosti mielipiteeni..” Meistä jokainen valitsee juuri itselleen mieleisen lajin jota harrastaa. Meillä jokaisella on omat lähtökohdat sekä syyt harrastaa, oli se sitten fitness, baletti tai vaikkapa tankotanssi. Jos fitness on tuonut jollekkin ihmiselle huonoja kokemuksia, ei se tarkoita että niin kävisi jokaiselle. Ei siis pidä yleistää ja haukkua täten kaikkia fitnessurheilijoita. Me teemme asioita joista pidämme. Mua vähän ärsytti lukea noita postauksia joissa kärjistetään ja kritisoidaan niin vahvasti lajia. En väitä että kisadieetiltä paluu ”normaaliin” elämään olisi ollut helppoa, mutta niitä elämän monimutkaisia koukeroita voi tulla eteen kenen tahansa elämässä ja ihan milloin vain. Olit sitten ollut dieetillä tai et. Elämällä oppii. Jokaisella meistä on omat näkemyksensä ja mielipiteensä asiaan, mutta jokainen meistä tekee asioita, mitkä itsestä tuntuu hyvälle. Mielipiteitä siihen kuinka toisen tulisi elää ja mitä jonkun tulisi harrastaa, voitaisiin jättää jokaisen itsensä päätettäväksi, eikö niin?

 

PhotoGrid_1411223120633

PhotoGrid_1411221341500

Sitten mun viikonlopun kuulumisiin. Viikko sitten oli Jyväskylän karsinnat ja tänä viikonloppuna Tampereen. Lähdettiin mun mieheni kanssa päiväksi Tampereelle ja oli mukavaa ”pitkästä aikaa” päästä hyvillä fiiliksillä seuraamaan kisoja. Omat kisat oli keväällä, jolloin vietin koko päivän ennen omia kisojani lavan takana, enkä täten päässyt seuraamaan kisoja lähemmin. Kisoja edeltävänä päivänä jaksoin katsoa masters sarjat, ennen kuin lähdin kotiin lepäämään seuraavan päivän koitosta varten. Eli eilen pääsin taas katsomon puolelle ja vertailemaan tyttöjä lavalla. Upeita neitoja ja hienoa lavan haltuun ottamista. Kyllä sen huomaa naamasta, että viihtyykö siellä vai ei. On se siistii, mä oon sitä mieltä! :)

PhotoGrid_1411310848553

Olen edelleen ruokavaliolla, jonka tarkoitus on pitää mun paino ja kunto siistinä. Eväät siis kulki kätevästi minigrip pusseissa mukana, eikä tarvinnut pysähtyä ABC:lle haukkaamaan esim kolmioleipää ;) heh. Joiltakin asemoilta saa kyllä kuulemma tilattua dietti sapuskaakin, tai sit se hyvä palvelu ja tarjoilu riippuu asiakkaasta. Mites se sun kohdalla meni Kille? ;)

Muutama viikko enää tämän vuoden fitnessin SM-kisoihin. Kisat järjestetään jälleen Lahdessa, eli ihan tossa meidän naapurissa :) Olen menossa katsomaan kisoja, vaikka en vielä lippua ole ostanutkaan. Pitää hommaa se, ennen kuin ne myydään loppuun.

Omista treeneistä muutamalla sanalla. Joku kysyi edellisessä postauksessa, että voinko kertoa vähän millä tyylillä nykyään treenaan ja miten. Koen että en ole mielestäni kehittynyt viime vuosien aikana ihan niin paljon kuin olisi ollut mahdollista, joka varmasti johtuu vaihtelun puutteesta. Siksi halusinkin vaihtelua treeneihini ja valmennuskuvioihin. Treenasin pitkään samalla vanhalla kaavalla, eli tein samanlaisia treenejä ja samoilla tutuilla painoilla. Suurin syy kehityksen puutteeseen on siis yleensä vaihtelun puute. Erilaisten työtapojen käyttö salilla tuo lisää vaihtelua harjoitteluun ja käynnistää kehityksen tavallaan alusta. Oon oppinut lyhyessä ajassa paljon uutta salilla treenaamisesta. Nykyään mm. venyttelen sarjojen välissä, noin 15-20sek. Sarjojen välissä oleva tauko kestää nykyisin vaan ihan hetken (n.20-30s.) ja jatkan heti kun tunnen olevani valmis. Ennen mun palautukset venyi helposti yli minuutin mittaisiksi joka vaikutti myös treenien kokonais pituuteen. Teen liikkeet hallitusti loppuun asti, enkä niinkään laske toistojen määriä. Teen sen verran kuin jaksan tai niin monta kun käsketään tekemään. Teen treenit riittävän raskailla painoilla, mutta kuitenkin niin että tekniikka ei kärsi. Käytän myös paljon super- ja pudotussarjoja, sekä keskityn negatiivisiin toistoihin.

PhotoGrid_1411310405050

Reippaasti ylös ja jarruttaen alas

HYVÄÄ:

Negatiiviset toistot on paras tehdä silloin kun on valmentaja tai treenikaveri mukana. Kun olet tehnyt sarjan loppuun asti, voi treenikaveri nostaa painot sinulle ylös ja näin voit itse jarruttaa liikkeen, eli tehdä negatiivisen vaiheen. Liike pitää tehdä tosi hitaasti jarruttamalla ja yrittä pitää painot mahdollisimman hyvässä kontrollissa. Esim hack kyykyssä, kun oot pumpannu jalat jo ihan loppuun, eikä todellakaan olisi voimia mennä edes omalla painolla kyykkyyn, niin lähdet jarruttamalla hitaasti valumaan alas kyykkyyn, kokoajan jalkojen tärinästä huolimatta yrittäen työntää kelkkaa vastaan ja jarruttaa. Alhaalle päästessä, kaveri voi auttaa ylös, jonka jälkeen taas hitaasti takas alas. Tai esim hauiskäännössä tangolla. Kaveri auttaa raskaan tangon ylös, mutta sinä lasket sen hitaasti jarruttamalla alas. Todella raskasta ja tehokasta treeniä!

Oon huomannut että mun treenit ei enää kestä niin pitkään kun ennen, kun saan lyhyillä ja intensiivisillä treeneillä treenattua tarvitsemani lihaksen pumppiin ja ihan piippuun lyhyemmässäkin ajassa. Ja mikä on mun kohdalla uutta! Niin se, että hikoilen joka treeneissä ku pieni sika! Jee mä hikoilen! :) haha. Treenejen välissä ei paljon ehdi keskittymäään kuvailuihin, joten luvassa tavallista vähemmän kuvia, ellei sit satu olemaan mukana treenikaveri, niinkuin tänään ;) Tunnistatteko tämän parivaljakon? :) Rok rok! ;)

IMG-20140921-WA0013

PhotoGrid_1411310147773

PhotoGrid_1411310200033

PhotoGrid_1411310718088

 

IMG-20140921-WA0015

Halu kehittyä urheilijana

 

Näyttökuva 2014-9-14 kello 20.27.53

Olkapäihin lisää lihasta. Selkään leveyttä ja muhkua. Etureisiin ja pakaraan lihaa, pohkeet esiin  ja syvät vatsalihakset kondikseen, jos vaikka vatsapalat erottuis seuraavissa kisoissa. Jos katson omia kisakuviani, ovat nämä asioita, joita multa mielestäni body fitness kilpailijana puuttuu. Multa puuttuu myös hyvä peruskunto kaikken tuon alta. Hyväkään ei enää riitä jos puhutaan urheilijasta, mutta siitä aloitetaan. Erinomainen kunto ja hyvä kestävyys on tavoitteena. Treenaaminen vaatii nyt entistä enemmän keskittymistä ja aion panostaa 110%

Ensimäinen jakso Lapin Urheiluopistolla takana. Päivät oli pitkiä ja herätykset aikaisia. Heräsin torstaina junassa klo 6 ja kävin aamukahvilla ravintolavaunussa. Sitten kahdeksan kieppeillä saavuttiin Rovaniemelle josta otettiin Dean kanssa kimppataksi SantaSporttiin. Saatiin lunastettua huoneet ja kun aikaa oli hyvin jäljellä ennen luennon alkua, käytiin treenaamassa opiston salilla. Sain mahdollisuuden tutustua ihaniin saman henkisiin ihmisiin. Kiitti kaikille mahtaville tyypeille viikonlopusta! Innolla odotan jo uutta jaksoa, joka alkaa 23.10.

PhotoGrid_1410460721484

PhotoGrid_1410714778809

Muutama päivä ja yö erossa perheestä tuntuu aina raskaalta, mutta onneksi puhelimet on keksitty. Kotona mua odotti kiljuvat äitiä ikävöivät pikku natiaiset ja iso lämmin syli <3 Kotiin oli ihana palata.

Eilinen meni tuijottaessa silmä kovana bodylehden -facebook ja netti sivuja. Odottelin päivityksiä Jyväskylän karsinnoista ja tuloksia finalisteista. Upeita kuvankauniita naisia ja miehiä oli lavalla! Suuret onnittelut jokaiselle kilpailijalle! Itsensä lavalle saaminen ei ole mikään ”tosta noin vaan” tai ”pala kakkua” -juttu, vaan se vaatii mielettömästi töitä ja uhrautumisia! Tuhansia treenejä, aamulenkkejä, itsekuria, päättäväisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja malttia. Jokainen joka saa itsensä lavakuntoon ja uskaltautuu bikineissä monien satojen silmäparien katseltavaksi, on mielestäni voittaja! Iso hatun nosto myös SM-paikan lunastaneille. Hienoa!

Joka kerta kun katselen kisakuvia, oli ne sitten omia tai muiden, mut valtaa mieletön tunne. Tunne siitä miten palavasti tahdon kehittyä urheilijana ja päästä jälleen kilpailemaan. Haluan päästä treenaamaan kovempaa ja kehittää itseäni. Se vaatii jälleen tuhansia tunteja työtä ja kärsivällisyyttä, mutta olen siihen valmis, koska rakastan sitä työtä. Oon blogini alkuajoista lähtien toitottanut teille sitä kuinka mun silmää mielyttää bodatut ja kauniit naisvartalot. Vuosi vuodelta pääsen kokoajan lähemmäs omaa ihanne minääni. Uskon että olen onnellisempi, kun viihdyn omassa vartalossani. Ja usko pois, mä tiedän minkälaista on elää vartalossa, joka ei tunnu omalta. On ihanaa olla terve ja voida hyvin. Haluan kokoajan kehittää heikkoja puoliani ja muokata vartalostani omaa silmää mielyttävän. Kevään kisat olivat ensimäiseni ja voitin itseni saamalla entisen pullamössö vartalon lavakuntoon. Nyt kun tiedän heikkouteni, voin panostaa niihin, jotta seuraavissa kisoissa tulen olemaan täysin erilainen paketti! 

PhotoGrid_1410714639053

PhotoGrid_1410714677222

PhotoGrid_1410714845291

 

Näiden pohdintojen siivittelemänä kävin tänään malmin East Bodyllä treenaamassa. Oon ottanut käyttöön muutaman uuden treenitekniikan, jotka toimii kohdallani täydellisesti. Saan lihaksen treenattua helposti mielettömään pumppiin ja väsytettyä oikein kunnolla. Tästä ei voi tulla muuta kun hyvä, kunhan annetaan kaikelle aikansa. Maltti on valttia tässäkin ;) Nyt kauniit aunia ja reippain mielin huomenna uuteen viikkoon! Halit <3

 

Sara